home

Programma in India

Dinsdag 8 juli HEENREIS

We moeten vandaag erg vroeg opstaan, want om 4.45 uur verzamelen we ons bij de roodwit geblokte kubus in de vertrekhal op Schiphol. Hier krijgt ook iedereen zijn/haar paspoort terug. De vlucht LH 4689 vertrekt om 7.35 uur vanaf Schiphol. Drie uur van tevoren inchecken met een groep is noodzakelijk. We vliegen vandaag van Schiphol via Frankfurt naar Bangalore. We komen om 00.05 uur lokale tijd (4,5 uur tijdsverschil met Nederland) aan in Bangalore. Op het vliegveld worden we verwelkomd door Pramilla die ons tijdens de hele reis zal begeleiden. Van de luchthaven vertrekken we naar Visthar, daar arriveren we rond 02.00 uur. Visthar is onze verblijfplaats de komende twee weken.


Woensdag 9 juli INTRODUCTIE

Thema: Introductie India, Vishtar en het programma tijdens de reis.
De groep is de hele dag bij elkaar.

We maken vandaag kennis met het Indiase onderwijssysteem. Kennis met India en we maken kennis met Visthar.

Omdat de reis naar India nogal vermoeiend is, is het programma van de eerste dag rustiger dan de overige dagen. Het programma vindt op en rond Visthar plaats, waardoor je van de omgeving kunt genieten en kunt uitrusten.
Bij de oriëntatie op India wordt uitgelegd hoe de Indiase samenleving in elkaar zit, en waar de grote verschillen onderling vandaan komen. Thomas Paul gaat in op het kasten-systeem, de armoedeproblematiek, de Indiase politiek en nog veel meer. Het is zinvol om vooraf wat vragen voor jezelf op papier te zetten.
Ms. Shashikala legt jullie alles uit wat je wilt weten over het ingewikkelde Indiase onderwijssysteem. Noteer zoveel mogelijk van wat zij zegt, want het helpt je de komende dagen in het begrijpen van bepaalde situaties op scholen en in de klassen.


Bangalore

De stad Bangalore wordt wel het "Silicon Valley" van India genoemd. Net buiten de metropool verrijzen namelijk grote, moderne kantoren, waarin tienduizenden softwareontwikkelaars programmatuur ontwerpen voor buitenlandse opdrachtgevers. De uitstekend geschoolde medewerkers ontvangen een goed salaris en kunnen ruim in hun levensbehoeften voorzien. Helaas heeft Bangalore nog een bijnaam: 'Garbage City'. Door de alsmaar toenemende verstedelijking heerst er in de stad ernstige armoede onder het grootste gedeelte van de bevolking. De mensen kunnen nauwelijks overleven; de gezinnen zijn groot en als er al een inkomen is, ligt dat ver beneden de armoedegrens van € 1,- per dag. Een van de grootste problemen in de Indiase steden, en dus ook in het zuidelijk gelegen Bangalore, is het snel toenemende aantal straatkinderen. In heel India gaat het om meer dan dertig miljoen kinderen, die op straat leven. Zij komen uit gebroken gezinnen in de stad of het zijn nieuwkomers, afkomstig van het platteland, die tevergeefs hun geluk komen beproeven in de stad en op straat belanden.


Straatkinderen

Algemeen worden drie soorten straatkinderen onderscheiden:

De kinderen lopen de grootst mogelijke risico's op straat, van uitbuiting tot seksueel misbruik. Het ontbreekt hen aan basale voorzieningen als voedsel, onderdak, toegang tot gezondheidszorg, bescherming en onderwijs. Het aantal straatkinderen dat aan drugs verslaafd is, stijgt schrikbarend. De kinderen snuiven lijm, benzine en nagellakremover om hun sores te vergeten en raken volledig van deze drugs afhankelijk. Ongemerkt tast het chemische spul helaas wel hun lichaam en geest aan, waardoor ze alleen nog maar kwetsbaarder worden.


Donderdag 10 juli BASISONDERWIJS

Thema: Oriëntatie basisscholen in India.
De dag wordt doorgebracht in de reisgroepen.

Vandaag geven jullie nog geen les, maar bezoeken jullie twee scholen voor een eerste kennismaking met het onderwijs. Ieder bezoek duurt ongeveer twee uur.
Genoeg tijd om rond te kijken, te observeren, met leraren te spreken en misschien met leerlingen. Er is ruimte voor het maken van foto's. Overleg dit wel van tevoren met degene die je wilt fotograferen. Tussen de middag gaan we naar Visthar voor de lunch.


Vrijdag 11 juli INDIASE PABO

Thema: Oriëntatie Indiase pabo's (Teacher Training Institutes).

Vandaag krijg je een introductie over de lerarenopleidingen in India, de docenten en de studenten. Je volgt een aantal lessen samen met de Indiase studenten. Ondertussen kun je hen de hemd van het lijf vragen. Het is belangrijk om te weten hoe de leraren en leraressen in India worden getraind, omdat dit direct van invloed is op de kwaliteit van het onderwijs dat wordt gegeven in het land. De verschillen tussen Nederland en India zijn ontzettend groot. Daarnaast zijn er ook veel overeenkomsten in de onderwijskundige benadering.
Hierover kun je vandaag alles te weten komen. Groep A is vandaag te gast op het St. Theresa's Women's Teacher's Training Institute en Groep B gaat naar het Notre Dame Junior College of Education.

Je maakt vandaag kennis met de Indiase student met wie je samen de lessen gaat voorbereiden. 's Middags is er tijd om samen een les voor te bereiden. Aan het eind van de middag gaan we op bezoek bij de studenten thuis.


Zaterdag 12 juli NON-FORMEEL ONDERWIJS

Thema: Spelletjesdag.

Vandaag staat in het teken van spelletjes. De Nederlandse studenten organiseren een dag vol met spelletjes voor de Indiase kinderen. Groep A organiseert spelletjes voor de kinderen van de organisatie ACCEPT en Groep B voor de Bhandavi-kinderen op Visthar.


ACCEPT programma

Development Focus (Het Edukanskantoor in India) coördineert de projecten die door Edukans gesteund worden in India. DF heeft ook een eigen budget om kleine projecten te financieren. Door kleine projecten in het land zelf te ondersteunen en te begeleiden ben je veel efficiënter bezig. Zo ziet Edukans een mogelijkheid om toch de 'grassroots' organisaties te blijven ondersteunen. ACCEPT is een organisatie die zich inzet voor de kinderen uit de steenhouwerijen. Zij vangen ze op en proberen hen met wat onderwijs en ondersteuning verder te helpen. Het project is inmiddels goedgekeurd door DF en staat op punt van starten.


Bhandavi programma

Op Visthar is een project waarbij jonge meisjes uit de Madiga (dalit sub) kaste worden opgevangen in het Bhandavi programma. Dalits zijn kastelozen. De meisjes worden door andere organisaties in hun dorpen geïdentificeerd en dat wordt aan Visthar doorgegeven.
Madiga meisjes zijn een kwetsbare groep, omdat zij als Devadasi, tempelprostituee, kunnen eindigen. Het is een ingewikkeld probleem. Moeders zijn vaak al Devadasi en het is, door stigmatisering en discriminatie, een logisch gevolg dat de dochters hetzelfde overkomt. Meisjes worden als zij 12/13 jaar zijn aan een man van de tempel verkocht. Hij is veelal ouder en heeft al een gezin. De Devadasi is er slechts om god te dienen en dus deze man. De moeder krijgt geld voor haar dochter en kan weer een tijdje vooruit. Toch zijn moeders helemaal geen voorstander van dit systeem, maar omdat ze niet beter weten en niets anders kunnen, laten ze het gebeuren. Als een meisje eenmaal Devadasi is, moet zij met de man van de tempel naar bed. Er komen bastaardkinderen van, die niet geaccepteerd worden door de gemeenschap. Na een aantal jaar kiest de man een nieuwe Devadasi uit en blijft een jonge vrouw alleen achter met haar kinderen. Op financiële steun hoeft ze niet meer te rekenen. Vaak rest er dan niets anders dan in de prostitutie aan de slag te gaan.

De meisjes die zijn opgevangen door Vishtar wonen op de campus van Visthar en krijgen er les in de SSS, de non-formele school van Visthar. De meisjes krijgen eten, onderwijs, onderdak en kleding van Visthar. Ze houden een eigen tuin bij, werken mee op het land, maken hun kamers schoon, doen spelletjes en theater. Dit allemaal om bij te dragen aan een zo natuurlijk mogelijke leefomgeving. Voor een deel van de kosten hiervan heeft Visthar lokale sponsors gevonden, wat een behoorlijke prestatie is. De meisjes verschillen behoorlijk in leeftijd, van 6 tot 13 jaar, maar vormen een hechte groep. De ouderen zorgen voor kleintjes, de kleintjes helpen de ouderen met klusjes. Allemaal zijn ze ontzettend blij dat ze naar school kunnen gaan en dat hen een betere toekomst wacht dan hun moeder.


Zondag 13 juli CULTUUR EN RELIGIE

Thema: Cultuur en religie.

De interactie met een groep moslims is een bijzonder programmaonderdeel. De spanningen tussen moslims en hindoes, en moslims en christenen mogen niet onderschat worden. De tolerantie naar elkaar toe is soms gering. Ook in Nederland hebben we op dit terrein goede en minder goede voorbeelden. Het is belangrijk om de (internationale) dialoog aan te blijven gaan. Wij vinden het een goede zaak om met de moslimjongeren van gedachten te wisselen. Lees vooraf de stukken door over dit onderwerp. En probeer wat vragen op papier te zetten.


Maandag 14 juli VOOR DE KLAS

Thema: Lesgeven.
Vandaag zijn we in de reisgroepen.

Het is zover! Jullie gaan eindelijk voor een klas staan. De lessen die je hebt voorbereid, kun je vandaag gaan geven. Vergeet je materialen niet mee te nemen naar de school. De hele ochtend hebben jullie de tijd om in de sfeer van het lesgeven op een Indiase basisschool te komen. Eerst kijk je bij een leraar in de klas mee, dan geeft een van de Indiase Pabo-studenten een les, waarna jullie aan de beurt zijn. De kinderen zijn inmiddels aan je aanwezigheid gewend, waardoor het lesgeven makkelijker wordt. Je sluit met je les de ochtend af. Na de lunch gaan we verder met lesgeven.


Dinsdag 15 juli VOOR DE KLAS

Thema: Lesgeven.
Vandaag zijn we in de reisgroepen.

Gisteren moest je misschien nog even wennen aan het lesgeven in India. Vandaag staat de hele dag in het teken van lesgeven en je weet nu ongeveer wat je te wachten staat, dus geniet ervan!
Vandaag is er ook genoeg tijd om de les die je samen met de Indiase student hebt voorbereid te geven. Misschien vind de Indiase student het leuk om een les die jij hebt gemaakt te geven. Er is vandaag genoeg ruimte om er een afwisselende lesgeefdag van te maken. Neem ook de tijd om de lessen te evalueren met je Indiase student. Wat leer je van zijn/haar aanpak en wat leert hij/zij van jouw aanpak, wat zijn overeenkomsten en/of verschillen?


Woensdag 16 juli VOOR DE KLAS

Thema: Lesgeven en huisbezoeken.
We gaan op pad in de reisgroepjes.

De afgelopen dagen ben je intensief opgetrokken met je Indiase collega student. Vandaag neem je al weer afscheid van elkaar.
Na de lunch ga je in kleine groepjes (2 of 3) met de leerlingen mee naar huis. Je komt dus bij de familie van deze leerling thuis op bezoek. Dat is voor beide partijen best spannend, want een gemiddelde Indiase familie ontvangt bijna nooit 'wit' bezoek. Aan jou om uit te vinden hoe men leeft, waarvan men leeft, en wat de ouders van onderwijs vinden. Gaan meisjes bijvoorbeeld naar school? En helpen ze in het huishouden? Je kunt interessante informatie verzamelen, die je in Nederland kunt gebruiken tijdens presentaties en acties over India. Neem ook de tijd om de omgeving te verkennen met de jonge gastheer of -vrouw als gids, als dat mogelijk is.


Donderdag 17 juli: PLATTELAND VAN INDIA

Thema: Oriëntatie op het Indiase platteland en lesgeven op plattelandsscholen.
We reizen samen en gaan met de hele groep op pad.

We ontbijten iets vroeger dan normaal, want het is ongeveer 3 uur rijden naar Hindupur.
We arriveren rond 10.30 uur in Hindupur. Dit is het echte platteland van India. Hier brengen we de komende twee dagen door. Aan het eind van de ochtend maak je kennis met de school waar je 's middags gaat lesgeven. Tussen de middag is er een typische Indiase picknick lunch. Je zult ervaren dat lesgeven op het platteland heel anders is dan in de stad.
De NT2 les is het meest geschikt om te geven. Een tolk helpt je (indien nodig) bij de vertaling van je les. Vanavond slapen we in Hindupur.


CAFORD

We brengen vandaag of morgen ook een bezoek aan de organisatie CAFORD. Deze organisatie wil 6 voorbeeldscholen oprichten in gemeenschappen waar nog geen scholen zijn. Deze scholen zijn voor iedereen toegankelijk, ongeacht kaste, sociale groep etc.
Bovendien leren de kinderen vaardigheden waar ze in de praktijk mee kunnen werken. Het onderwijs wordt gegeven in de lokale taal. Op deze manier krijgen kinderen in afgelegen gebieden de kans om zich te ontwikkelen.


Vrijdag 18 juli PLATTELAND VAN INDIA

Thema: Huisbezoek en terugreis naar Visthar.
We gaan met de hele groep op pad.

Op het platteland wonen de mensen heel anders dan in de stad. Vanochtend gaan we in groepjes kijken waar de kinderen die je gisteren hebt leggegeven wonen. De Indiase families zullen ons zeer gastvrij ontvangen. Wat zijn de verschillen met de stad? Vandaag krijg je de kans om zoveel mogelijk informatie te verzamelen over wonen en leven op het platteland van India.

Na de lunch reizen we terug naar Bangalore. We arriveren rond 18.00 uur op Visthar.


Zaterdag 19 juli SHOPPEN EN AFSCHEID NEMEN

Thema: Shoppen in Bangalore en een afscheidsfeest.

De laatste dag staat in het teken van terugkijken op de afgelopen week in India. We hebben een algemene feedbacksessie met de hele groep.

Daarna vertrekken we naar de stad om te shoppen en te lunchen. Brandt je geld al in je zak na het zien van die kleurrijke sari's, zilveren enkelbandjes, glazen armbandjes en prachtige oorbellen? Dan kun je je vandaag uitleven! En niet alleen souvenirs, want het is dé gelegenheid om materialen aan te schaffen voor je Indiase leskist.

Om 17.30 uur is er een Farewell party met speciale muziek. Op de muziek van een band kun je uit je dak gaan, samen met de mensen die je de afgelopen week hebt ontmoet. Wij nodigen namelijk iedereen uit om met ons een feestelijke afsluiting van onze tijd in India te houden. Het feest is bij Visthar. Om 22.00 uur vertrekken we vanaf Visthar naar de luchthaven. Om 02.05 uur vertrekt het vliegtuig naar Frankfurt. Vanaf Frankfurt vliegen we om 09.00 uur naar Schiphol.


Zondag 20 juli THUISKOMST

Aankomst op Schiphol om 10.10 uur met de LH 4672.